Escriptura
hipermèdia
Nomenem
escrits hipermèdia els que són fruït de la convergència
interactiva entre diferents expressions de la tecnologia de la
informació i la comunicació: tipogràfiques, fotogràfiques i audiovisuals.
Amb
la utilització d'aquestes diferents expressions tecnològiques
s'aconsegueix una nova forma d'escriptura en la qual el lector
participa en el procés del relat, transformant-lo o, inclús,
construint noves propostes al marge del autor.
Aquesta
nova possibilitat de llegir un relat suposa una democratització de
l'escriptura, l'accés a internet permet aquesta nova forma
d'escriure. Per el lector li suposa entrar a la categoria de
lectoautor. Si R. Barthes diu que quant un fet passa a ser relat,
l'autor entra en la seva pròpia mort, el lectoautor amplia els mons
possibles que dibuixa l'autor.
Mentre
que en la transmissió oral el receptor influïa en el narrador-autor, en
l'escriptura lineal es perd aquesta influència directa. És amb
l'escriptura hipermèdia en la que el lectoautor pot configurar la
seva pròpia història a partir del relat de l'autor.
Els
videojocs són un bon exemple d'hipermèdia, com Els Sims en el que
l'autor proporciona les bases del relat i el lectoautor desenvolupa
els elements del joc.
El
model ideal d'estructura interactiva el tenim en la ment humana, amb
la seva complexitat i capacitat d'inferència. L'escriptura
interactiva pren com exemple la xarxa neuronal de la ment humana.
Escriu
Isidro Moreno que cal desviar el debat entre analògic i digital cap
a una escriptura hipermèdia que sigui capaç d'acceptar les
expressions de tot tipus, no sols les digitals, per tal d'aconseguir
una escriptura hipermèdia amb la màxima capacitat d'expressió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada